måndag 15 mars 2010

Göran Lindberg, och ingen fattade något?



Uppdaterad version hittar du i texten  Göran Lindberg fri våren-14 ( pub. dat 12 dec-13) 



Göran Lindberg som sitter häktad för fler grava sexbrott inklusive koppleri var inte sällan ohyggligt föraktfull mot män. Vi män följer bara i hjulspåren på de stora Alfa-hannarna, sa han. Vi kan inte styra oss vi män, vi följer ”bara” med i hjulspåren på de stora ledarhannarna. Vi män är offer i och för vår egen tro på Alfahannarnas givna välde. Nattsvarta, groteska, och i samklang – som Roks ordförande sa - ”män är djur”.
För det var ju det han också sa, de facto, i den debatt vi hade han och jag på ABF-huset i huvudstaden. Rubriken minns jag inte ens, något om manlighet i förändring. Jag hade pratat med honom tidigare utifrån att vi var intervjuade samtidigt i en tidning så jag trodde väl, naivt nog, vi skulle se framåt i tiden och lite hyfsat positivt på mäns sociala och relationella förändring i modern tid.
Men Lindberg var fullständigt nattsvart tydlig i mörkersynen på män. Jag blev förbluffad över hans burdusa och militanta synsätt, och polisuniformen på sig, men jag blev ändå rätt ställd inför denna avgrund, bottenlösa pessimism.
Jag sa att när man hör på dig kan man ju egentligen lägga ner tron på en humanistisk manlighet överhuvudtaget. Hans mörker var så omfattade runt om som om att det inte gick att stoppa, hejda alls. Några runt om, efteråt, tyckte jag var bra för att jag inte skrev under på att män är överlag alltid förtryckande medan kvinnor är mjuka änglar överlag. Men fler radikala feministiska män tyckte att jag var rätt usel som inte noga underströk mäns givna uselhet. I dag fattar jag kanske mer av vad han egentligen sa, denne Göran Lindberg. Han var nattsvart i synen på män och förmodligen hade han sig själv som riktmärke förstås. Ja vad annars egentligen? Jämställdhetsdebatterna, jämställdhetsföreläsningarna, jämställdhetsarbetet var ett sätt för honom att både dölja brotten och döva det egna samvetet, tror jag utan att vara det allra minsta psykologiutbildad. För utifrån bilderna jag sett från Södertörns Tingsrätt ser han för urdjävlig ut. Alltså, jag tolkar det som att han har samvete och därmed är han inte total sjuk(psykopat).
Den 8 mars skulle Göran Lindberg talat, I Göteborg, om vem man kan lita på. Det är så man nästan tappar andan i pur häpenhet över fräckheten och maktarrogansen.
Debatten med honom var, som ni märker, märklig (i mina ögon) och jag förbluffades verkligen över hans ohyggliga nattsvarta syn på män över hela sfären män. Vanliga män bara följer, bara följer på bara i fotspåren på vad herrarna där uppe beslutar och gör. Alfahannarna styr han sa han några gånger som primus motor i anförandet, axiomet, i hans inlägg. Jag minns att jag sa att denna helnegativa syn på män gör det ju omöjligt att ens tro på att män kan vara det allra minsta humana. För det fick jag kritik förstås av radikala feministiska män på plats för det här var ju under den här tiden då alla män gjorde atombomb av en skarvsladd, då vi alla var en kombination av Idi Amin, Hitler och Tyson, när vi så bytte däck på bilen var vi inriktade på att mobilisera inför nästa världskrig i all vidare snurrighet. Grillade vi korv tänkte vi bara på att få grilla levande hundar(barnets hund i synnerhet) o.s.v. Manligheten avhumaniserades brutalt under de här åren och män som djur blev genusnormen. Och i detta dök då Polismästaren Göran Lindberg fram och talade om vilka skithögar vi var unisont i stort som i smått. Han kom snabbt i ropet och blev en av de ledande manliga feministerna. Med otaliga tal och förläsningar lyfte han fram den tunga stinkande dyngskiten i alla män, små som stora.
I dag, i mars 2010, kan man ju verkligen fråga sig varför ingen la märke till något, varför ingen ifrågasatte Lindberg. Leif GW Persson var väl en få väldigt få men han gjorde inte mer än tyckte till att karln var spritt språngande jämställdhetsgalen. Han dricker bara mjölk och babblar ständigt om kvinnoförtryck menade Persson. Men det var ju mer än så. Nu står Lindberg inför en kommande rättegång som innefattar fler våldtäkter mot unga kvinnor och tjejer och så – inte minst - koppleri. Man tror knappt det är sant men så verkar det verkligen vara. De unga kvinnorna, tjejerna, skulle spela rollspel. En av dem berättar att hon skulle vara fnaskservitris, höga stövlar och kort-kort och sedan ha samlag med ” 6 äldre gubbar”. För det skulle hon få 20 000 kronor. Rätt långt från Lindbergs tal om vikten av respekt och jämställdhet.
Märkligt hur alla dessa män inom grupperna radikala feministiska män idag hukar istället för att säga något överhuvudtaget om denna äckliga Göran Lindberg. Han samarbetade ju med många, många, många och varför hukar de idag? Vad jag kan se är det endast Tomas Wetterberg som efter flera veckors tystnad skrev att han mår dåligt av det hela. Men inte en bokstav om Lindbergs jämställdhetsarbete egentligen. Beausang, Roks, skriver att hon gick på Lindbergs ”smittsamma entusiasm” men det är fler som borde vittna om hur detta kunde ske. Hur kunde Göran Lindberg år efter år lura alla och ingen fattade något. För svårsmält tycker jag, kan knappt tro det. Var han en sådan skådespelarstjärna eller ville man inte – på något håll – ens fråga? Tjejerna som nu förhörs säger att Lindberg var som besatt av nya fräscha unga tjejer. Och ingen någonstans anade det allra minsta lilla? Fan trott, dessvärre.
Då, i tiden med jämställdhetsminister Winbergs tid, blev vi män alla skithögar unisont och det som denne Göran Lindberg fick bra betalt för att säga och fortsatta med att framföra år efter år. Och ingen reagerade. Detta får mig verkligen att fundera. Fattade ingen någonting någonsin och någonstans? Men de feministiska männen som jobbat ihop med Göran Lindberg, kan någon förklara varför de blivit så tysta numera, jag hör inget, de ruvade i hålarna när Lindbergs bomben briserade och som i en Sovjetisk tystnad som rådde vecka efter vecka. Till slut, efter en månad, klev en fram till slut och sa han var mest ledsen. Inte ett ord om hans nära relation till Polischefen alls.
Hur kunde Göran Lindberg lura skjortan av alla, eller de som kanske funderade höll bara tyst för den goda sakens skull? Eller? Inte alls ovanligt inom socialpolitiken alls. Man håller käft för att inte ställa till det, som det heter. Människor med makt blir ofta maktberusade, de blir oövervinnliga och inget biter på dem. Men det är ju detta vi ska kunna genomskåda för vi har ju mallarna för härskarteknikerna – som Göran Lindberg – också talade om.
Förmodligen var Lindberg så i gasen av sin maktfullkomlighet, han var ju i det närmaste immun i sin Jämställdhetshelgondräkt och som jämställdhetsförkunnaren att han kunde löpa linan ut och förtrycka och utnyttja. Det är hans tragedi men varför i hela friden kom inte ett varningens ord från någon, eller tystades det ned för den goda saken skull? I den feministiska rörelsen finns det gott om välutbildade, varför sa inte någon något överhuvudtaget. Frågan borde få ett svar.
Medan den skruvade Genusprofessorn Eva Lundgren i Uppsala nu i triumf kan ropa ut; Ja, så här är alla män, är förra jämställdhetsministern Margaretha Winberg mer klokt återhållsam. Hon talar om att så här gör maktens män, de utmanar och upplevelsen – förnedra – överträffar risken. Men hon väljer att tala om de med makt. Men när nu Göran Lindberg begick sina brott, vad gjorde han i år i Falun och i Örebro. Skulle han tala om jämställdhet, som i Örebro 12 januari, och sedan begå sexbrott under samma turné. Jag frågar för jag vet ju förstås inte svaret. Denna mardröm kommer förfölja alla feministiska män och de som hukar gör bara bort sig.
Anders Hammarlind 2010-03-04
http://intressant.se/intressant

Om Göran Lindberg….2
Män för jämställdhet gör skillnad! skriver deras ordförande; Göran Lindberg, är nu häktad för på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt och handel med unga kvinnor. En man som, liksom jag själv, varit ute i många sammanhang och föreläst om mäns våld mot kvinnor och jämställdhet, är nu anklagad för det grövsta våld man kan utsätta flickor och kvinnor för. Han är inte dömd, han förnekar brott, men misstankarna verkar vara väldigt starka.
Starka är nog i skrivet och tänkt i rätt fel och fet undertext, liksom minst sagt, minst sagt. Skithögen är avslöjad skulle jag skriva och inget annat. Inget mjäkande om att inte vara dömd ännu. Lindberg som varit ett föredöme för jämställda radikal feministiska män under fler år och är nu anklagad för fler grova och förnedrande sexbrott mot minderåriga kvinnor, tjejer och så därtill för koppleri. Och varför ens säga att han förnekar brott, är det någon som tvivlar förutom skyddet inom människan Göran Lindberg själv? Här ser man den manliga vänskapen ändå blomma ut, man tror inte det är sant, ändå. Trots att alla inblandade kan härskarteknikerna som könsmaktsordningens regelverk på sina alla fingrar. Men man ger en eventuell hake ändå, det kanske inte ’är sant på riktigt ändå. Varför ursäkta?

Det är en oerhört tragiskt historia för de flickor och kvinnor som han utsatt. Det är en oerhört tragiskt historia för Göran Lindberg och inte minst för hans familj. Ja det är oerhört tragiskt för tjejerna, kvinnorna, släkt och alla nära för alla inblandade.
Det är också oerhört tragiskt för oss män som arbetar för jämställdhet. Vi får ta emot en hel del slängar, liksom polisen, för vad Lindberg är misstänkt för. Men jag vill inte gå så långt som att säga att det är en backlasch för hela jämställdhetsarbetet.

Klart det är ett bakslag för jämställdhetsarbetet. När det gäller feministiska män. Och smaka på de här oerhört negligerande orden, ”vi får ta emot en hel del slängar”, för de säger ju inget annat än vad Härskartekniken säger; Ja, ja, vi får ta emot en hel del negativa reaktioner och – i tekniken – men det skiter vi i fullständigt.
Oavsett om Göran Lindberg är skyldig eller inte är han dock inte en ovanlig man, på annat sätt än att han utöver sitt maskulint präglade yrkes maktposition också varit en flitigt återkommande man som föreläst på jämställdhetskonferenser.

Läs detta igen, Oavsett – om han är skyldig är - är han ”dock inte en ovanlig man” utan så här är män i sin maskulinitet. Män gör så här och så här är Män för Jämställdhet precis på samma våglängd med (deras) hyllade Genusprofessor Eva Lundgren(vilken Män för Jämställdhet är en utlöpare av). Män är så här ruttna. Men notera textens undfallenhet gällande polischefen Göran Lindberg. Här ser vi vänskapen och samarbetet som nämns i första textstycket. Sedan talar Män för Jämställdhet om att de vet hur män är funtade och de har en klar analys av allt vilket säger att vi andra fattar ingenting. Så talar de inom ramen för de som vet allt men inte vågar.
Jag saknar idag HELA berättelsen om Göran Lindbergs framfart inom de feministiska männens fögderi. Lojaliteter, samarbete och gemensamma engagemang. Idag kan vi inte hitta något om alla dessa år av gemensamma åtaganden. Så berätta nu och berätta varför ingen fattade något av Göran Lindbergs dubbelhet.
Anders Hammarlind
anders.hammarlind@gmail.com

PS; Kan inte annat göra än att lägga in denna Lindbergska text

ARGUS konferens på Norra Latin.
Vem i hela världen kan ”man” lita på?
Hur ser det ut? Varför ska vi förändra något och hur gör vi?

Göran Lindberg, länspolismästare

Göran Lindberg är kanske mer känd som sitt alias ”Kapten Klänning”, ett ök/smeknamn han fått för sitt jämställdhetsarbete inom polisen. Han har bland annat varit rektor för polishögskolan och länspolismästare i Uppsala och är nu projektansvarig för polisens del i utvecklingspartnerskapet Genderforce. Ett stort rättspatos är drivkraften bakom Göran Lindbergs engagemang för jämställdhetsfrågor.

Göran Lindberg menade att det är viktigt att arbeta med begrepp som:
Trovärdighet – ”speciellt inom en organisation som polisen. För att jämställdhetsarbetet ska få tro¬värdighet är det dags att gå från ord till handling”
Insikt – ”insikt föregås av kunskap om frågan. Jämställdhet ska inte integreras i det vanliga arbetet, utan vi måste vara tydliga när vi pratat om jämställdhet. Hur jobbar vi med jämställdhet? Hur gör de på andra myndigheter?”
Ärlighet och öppenhet – ”måste belönas. Om en majoritet av den svenska befolkningen diskrimine¬ras – så måste vi tala öppet om det.”
Empati. ”Vi är alla medansvariga till att upprätthålla könsmaktsordningen – även du. Män borde sätta sig in i kvinnors situation. Skulle män i allmänhet göra det, skulle vi inte behövt något jämställdhets¬arbete”
Stöd goda förebilder. ”Det finns positiva öar av jämställdhet och det gäller att stödja de goda före-bilderna.”
All erfarenhet visar dessutom att jämställdhet är en oerhört verksam kraft mot våldet. ”Det finns inga onda människor – det är de goda människornas tystnad som jag har så svårt för.”
5 kommentarer - Visa ursprungligt inlägg


Dölj kommentarer Anonym sa...

Män för Jämställdhet leder panelsamtal i FN

[2010-03-04]
Norska och svenska UD, tillsammans med alliansen MenEngage, arrangerar idag i New York seminariet "Engaging Men in Gender Equality: Putting Words Into Practice". Seminariet utgör del av programmet vid det nu pågående årliga mötet i FN:s Kvinnokommission.
Vid seminariet släpps rapporten "What Men Have to Do With It. Public Policies to Promote Gender Equality", som analyserar om och hur män och maskuliniteter finns representerade i en rad länders regeringspolitik, och hur detta påverkar utvecklingen på jämställdhetsområdet samt frågor om mäns könsrelaterade utsatthet.
Klas Hyllander, organisationssekreterare för Män för Jämställdhet, leder panelsamtalet.
5 mars 2010 13.41
Postat av: Gonzo
Bra skrivet Anders Hammarlind. Jag håller med till 100%
5 mars 2010 17.41
Anonym sa...
Nu är du ute och kysser Kristdemokraterna allra mest Anders.
Göran L är inte dömd överhuvudtaget. Och varför ska man inte få leva ut sina sexuella lustar, varför vara så konventionell och varför inte få vara sitt eget sex?!
9 mars 2010 12.59
Nu är du ute och kysser Kristdemokraterna allra mest Anders.

Göran L är inte dömd överhuvudtaget. Och varför ska man inte få leva ut sina sexuella lustar, varför vara så konventionell och varför inte få vara sitt eget sex?!
9 mars 2010 12.59
Anders Hammarlind 15 mars; Nej han han kommer bli dömd. Sexuella lustar är bra så länge de sker frivilligt men jag tror inte det var fallet med Polismästaren och jämställdhetsförkunnaren(per ord).
Noterar vidare att alla dessa feministiska män som talar så högt om vårt kollektiva manliga ansvar, vi måste göra vår röst hörd, fortfaranade ligger väldigt, väldigt lågt, väldigt lågt.
15 mars 2010 12.09
Anonym sa...

Jag har följt dina artiklar och kommentarer och rätt noga under många år och noterat att du i varierande grad varit en av få avvikande röster från den sedvanliga politiskt korrekta feminstmiltansen. Du och Gens. Jämställdhet är bra och svenskt, som du ofta sagt, men feminismen är bara ett sunkigt hysteriskt enkelspår. Män är skräp & skit medan kvinnor är goda och alltid humana. Vi män är i stryklass i det här samhället. Är man, som jag, dessutom vit, medelålders eller lite mer till åren, är man genast en förtryckare i alla sammanhang. Som vi alla äro en simpel kombination av Idi Amin, Hitler och ringaren i Notre Daam plus fler galningar. Jag har en dålig skolgång, alltså en man med låg utbildning. Jag har aldrig haft den allra minsta möjlighet att påverka något rejält, jag är maktlös och jag vill inte höra att jag med min makt styr över alla kvinnor och över samhället ihop med alla andra män. Jag har heller inte slagit min fru, mina barn eller en enda djävel ( inte som vuxen, inte som tonåring, som barn slogs jag säkert).
Men jag vill inte ALLS stå i skottgluggen, jag har ingen makt, jag har inget inflytande men jag vill bara vara schysst.
Varför ska jag vara – nu till ditt favoritord förstår jag(!) – vara en rutten T a l i b a n ?
Kan du förklara Anders Hammarlind?!
Hans-O

(du får mitt mobilnummer)
8 april 2010 11.15

Inga kommentarer: