Och så blir läraren frikänd
Nej han har inte misshandlat skoleleven. Detta säger
Södertälje Tingsrätt (10 oktober 2017). Han
döms inte för misshandel. Han blir istället frikänd. Efter 37 år får läraren sparken för
att han brukade våld mot en elev. Pojken
säger att läraren slog honom i huvudet. En knytnäve i huvudet. Men ingen annan har sett slaget. Notera ingen
annan. Och nu har Södertälje Tingsrätt frikänt läraren. Det var inte misshandel
enligt Södertälje Tingsrätt. Och såväl skoledningen i Nykvarn som Åklagaren med
bistånd av Målsägarbiträdet advokat Kimmo Rantanen (advokatfirman Sjöstråle,
Södertälje) går rejält på pumpen. Och skadeståndskravet 5000 kronor för att den
personliga integriteten är kränkt plus 1000 kronor för sveda och värk (fysisk
och psykisk) avvisas av Tingsrätten.
Pojken och föräldrarna får inte enda krona.
Tingsrätten tror helt enkelt inte på pojkens utsaga
att han efter slaget ”mått mycket dåligt” och hans långvariga smärtor i huvudet
tror man heller inte på. Målsägarbiträdet begär 8 038 kronor för sin
insats som mest bestod av försåtliga frågor, typ, anser du att det är OK att
bruka våld i din undervisning? Som om läraren verkligen brukat våld, som om
misshandeln skett på riktigt. Tingsrätten tror inte på elevens version. Och
målsägarbiträdets rätt så usla tankar - men ack så fullständigt skolpolitiskt
korrekta - och inte minst pinsamma ord
tar man inte hänsyn till, klokt nog.
Det mest uppseendeväckande i hela den här tragiska
affären är dock motiveringen från skolledningen i Nykvarn som påstår att inget tvivel råder om att
läraren utövat våld. Så står det. Inget tvivel. Ta fasta på de orden. Råder
inget tvivel om, och så blir domen från juridiken inte alls instämmande. Det
anser alltså inte tingsrätten, att läraren skulle ha misshandlat eleven. Skoledningen
i Nykvarn fortsätter i sin inlaga med att slaget var ” inte alls förenligt med
skollagen eller barnkonventionen” och läraren har ”grovt åsidosatt sina
åligganden” och ”förtroendet för XX är förbrukat” samt ”det råder saklig grund
för avskedande”. Läraren fick efter 37 år gå direkt ut till den magra
Arbetslöshetskassan. Inget försonade eller utredande samtal utan sparken per omgående. Min ekonomi är
helt raserad sade läraren uppgivet under rättegången. Så enkelt avfärdas 37 års
arbete med att förtroendet är raserat, läraren har – citat – grovt åsidosatt
sina åtaganden.
Den unga pojken hade under flera lektioner levt om och
droppen var när han blåste saxofon i örat på en annan elev. OK i dagens skola numer. Inget verkade hjälpa, läraren fick nog och
knackade på elevens huvud dagen därpå. Och det var inte misshandel. Pojken
ringde dock genast hem till sin pappa som snabbt sammankallade skolans rektor
och inom loppet av dag 2 var läraren utkastad. Här gick det undan. Inga samtal
eller konfliktlösande åtgärder, bara rakt ut med läraren ifråga. Ut med eländet
bara. Han fick inte heller kontakta
pojkens föräldrar. Polisförhöret med pojken lämnar mycket kvar att önska. Inte
någon konkret fråga som mynnar ut i ljuger du inte nu. De här kollektiva samhälliga
sammankomsterna brukar ofta, i skolan också, bli en soppa av upprördhet och
ilska och då tappar man också sans och förnuft. Kan ses överallt i samhället nu
för tiden.
Hur ska skolan komma till rätta med stökiga elever,
främst pojkar? Vad ska lärarna göra för att få någon form av ordning och ro i
klassen. För just arbetsro behövs. Och den här aktuella eleven struntade
självfallet i att lyssna och disciplinera sig. Den här läraren valde att peta/knacka
pojken i huvudet – för det fick han
sparken efter 37 år. För ett slag som ingen sett. Är det inte dags att
diskutera hur skolan ska hantera stökiga elever? Skolledningen tycks ha
drabbats av moralhaveri. Skolledningen har sparkat läraren och sänt ut honom på
tundran. Det är högsta skolledningen som står bakom formuleringen att det råder
saklig grund för avskedandet. Och så spricker
det i Tingsrätten. Och vad händer
nu i Nykvarns kommun? Och på skolkontoret i Nykvarn? De som med skollagen
flåsande i ryggen sammantaget med
barnkonventionen sett till att det gått åt fanders?
Se pojkens reaktion som tidstypisk. Han är givetvis en
god representant för Generation Me. Disciplin är inte alls noga, det gäller att utmärka sig
(varumärket), denna narcissistiska barn-
och ungdomskultur som grasserar runt om dagligen. Bortskämda ungar som föser
lärarna framför sig och där föräldrarna aktivt (oftast) spelar med. Och
peta inte ens på min unge för då ser jag till att du får sparken. Och
skoledningarna hänger på, så gott som alltid. De här väldigt självupptagna barnen lär sig
snabbt att det går att komma långt genom att hota lärarna. Med bistånd av
föräldrarna. Överallt ser vi detta,
precis som i Nykvarn. Och man kräver dels att misshagliga lärare skickas ut på
tundran samt att man försöker stundom få penning fördelar. Medan föräldragenerationen mer och mer blir
jättekompisar med sina barn –och liknar dem alltmer bokstavligen – så övergår
allt mer av makten till barnen. Vi ser det runt om i Sverige. Barn och
föräldrar som avlövar lärarna, och driver på för bättre betyg (för varumärket)
och den lärare som inte uppfyller föräldrakraven plockas, ja bokstavligen, av banan. Kvar blir de lärare som mest ängsligt inte vågar göra något som misshagar
barn och föräldrar. Och så blir läraren
frikänd i det här fallet, vilken näsa. Men det kan mycket väl gå vidare till Hovrätten. Och då kan advokat Kimmo Rantanen åter sätta sig på de höga
hästarna.
Givetvis ska vi inte alls tillbaks till dåtida
kadaverdisciplin, Caligula (Hets 1944) utan skolundervisningen måste få lugn
och ro och så bildning, bildning och åter bildning. Dagens stök, dagens kaos,
dagens allt sämre ordning, det är det som kör skolan definitivt i botten. Och
skoledningen i Nykvarn kan tala hur mycket de vill om barnkonventionen när
skeppet sjunker (och vi med). Skolan är sedan 30 år tillbaks stadigt i
försämring. Och de alltmer ungdomsfixerade föräldragenerationen bör bli föräldrar istället. För lärarna är inte
föräldrar –vilket många föräldrar och barn tycks tro på en stadigt stigande utvecklingskurva.
Barn är barn, föräldrar är föräldrar och
lärare är lärare. Förr ja. Men idag är rollerna omkullkastade. Skoledningen i
Nykvarn är offer för de nya strömningarna, de förmår sig inte se längre än till
ett standardvärde som de sedan tror på. Som i en fullkomlig övertygelse. Lägg
därtill att lärarutbildningen gått och går i samma riktning, från pedagog till
uppfostrare och med mycket grumliga idéer om vad bildning är. Dessutom är lärarutbildningen
sedan länge en plats för de som inte platsar, dvs. lärarutbildningen blir en
slaskutbildning. Och det syns. Och märks. Med förödande resultat.
Anders
Hammarlind
*****************************
*****************************
NYKVARN | 16
okt, artikel från Länstidningen Södertälje
Nykvarns kommun
erbjuder sparkade läraren tre månadslöner i tvisten: "Vi har
nolltolerans"
Nu kommenterar Ola Edström, Nykvarns kommundirektör, processen kring den
61-årige läraren som sparkades efter att ha petat eller tryckt en elev i
huvudet med två fingrar. – Man ska inte bli kränkt på något sätt, säger
toppchefen till LT.
Efter den friande
domen i förra veckan så kommenterar Ola Edström, högste chefen
i Nykvarns kommun, nu fallet om den 61-årige mannen som sparkades i våras.Vad säger du om domen?– Jag har
ingen kommentar till den domen
Varför vill du inte
kommentera domen?
– Det är
en annan process, vi har en process som rör själva… Hur man ska agera och bete
sig som lärare. Vi har nolltolerans, man måste veta att om man är elev så ska
man få en god utbildning och det ska vara en trygg miljö. Man ska bli inte
kränkt på något sätt.
Hur tycker du att
Nykvarns kommun agerat i det här ärendet?
– Vi
försöker ge en god utbildning och kunskaper till alla våra barn och försöker få
en stimulerande och trygg miljö. Det är det vi jobbar mycket med. Sedan har vi
ju nolltolerans när det gäller sådant, det ska vara tryggt för barnen, helt
enkelt.
Ska det inte vara
tryggt för anställda också?
– Jo,
självklart, men det är ju barnen… Vi är ju där för att utbilda våra barn, att
de ska ha en trygg och säker miljö, så är det. Det är därför vi bedriver
utbildning, för barnens skull.
Står det som har
drabbat mannen i proportion till den här fingertryckningen, tycker du?
– Vi har
ju nolltolerans. Vi har en policy som vi går efter och det är det vi förhåller
oss till. Fokus är på att stimulera, vi ska ha en trygg miljö för barnen helt
enkelt.
Så man får inte peta
på barnen?
– Vi har
gjort en internutredning och då har vi landat i det här.
Där står det att det
rörde sig om ett knytnävsslag men enligt tingsrätten handlar det inte om det.
– Ja, jag
har ingen kommentar till det, det är vad vi har kommit fram till i alla fall.
Nu är det, vad jag förstår, barnet som driver en process och då måste väl han
antagligen ha uppfattat någonting eftersom man driver en process, tänker jag.
Men jag har ingen kommentar.
Hur ser du på
processen som mannen nu driver mot Nykvarns kommun?
– Jag har
inga kommentarer till det, vi får vänta och se vad de kommer fram till. Vi har
SKL (Sveriges kommuner och landsting) som hjälper oss med vår förhandling. Det
är bara och vänta se och se vad som händer.
Ni har erbjudit mannen
tre månadslöner?
– Så ska
det ha varit.
Han har inte godtagit
det.
– Nej.
Finns det en risk att
det kan bli svårt att locka lärare till Nykvarn i fortsättningen?
– Nej,
det tror jag inte riktigt på. Vi har otroligt bra skolor här. Det kanske är en
av orsakerna, man kan ju vända på det också. Vi jobbar för att eleverna ska
vara trygga, det ska vara en trygg miljö, helt enkelt. Det är det som det
handlar om.
Ska man inte få
tillrättavisa barnen?
– Ja,
absolut. Det har man gjort i alla tider, det går ju att resonera och prata.
Böjer ni inte er lite
genom att vilja ha en slags förlikning?
– Det
kommenterar jag inte. Vi får vad som händer helt enkelt.
Hade det inte räckt
med en varning här?
– Vi har
nolltolerans när det gäller det här.
***********************
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar