söndag 15 oktober 2017


Och så blir läraren frikänd
Nej han har inte misshandlat skoleleven. Detta säger Södertälje Tingsrätt  (10 oktober 2017). Han döms inte för misshandel. Han blir istället  frikänd. Efter 37 år får läraren sparken för att han brukade våld mot en elev. Pojken  säger att läraren slog honom i huvudet. En knytnäve i huvudet.  Men ingen annan har sett slaget. Notera ingen annan. Och nu har Södertälje Tingsrätt frikänt läraren. Det var inte misshandel enligt Södertälje Tingsrätt. Och såväl skoledningen i Nykvarn som Åklagaren med bistånd av Målsägarbiträdet advokat Kimmo Rantanen (advokatfirman Sjöstråle, Södertälje) går rejält på pumpen. Och skadeståndskravet 5000 kronor för att den personliga integriteten är kränkt plus 1000 kronor för sveda och värk (fysisk och psykisk)  avvisas av Tingsrätten. Pojken och föräldrarna får inte enda krona.
Tingsrätten tror helt enkelt inte på pojkens utsaga att han efter slaget ”mått mycket dåligt” och hans långvariga smärtor i huvudet tror man heller inte på. Målsägarbiträdet begär 8 038 kronor för sin insats som mest bestod av försåtliga frågor, typ, anser du att det är OK att bruka våld i din undervisning? Som om läraren verkligen brukat våld, som om misshandeln skett på riktigt. Tingsrätten tror inte på elevens version. Och målsägarbiträdets rätt så usla tankar - men ack så fullständigt skolpolitiskt korrekta - och inte minst pinsamma  ord tar man inte hänsyn till, klokt nog.
Det mest uppseendeväckande i hela den här tragiska affären är dock motiveringen från skolledningen i Nykvarn  som påstår att inget tvivel råder om att läraren utövat våld. Så står det. Inget tvivel. Ta fasta på de orden. Råder inget tvivel om, och så blir domen från juridiken inte alls instämmande. Det anser alltså inte tingsrätten, att läraren skulle ha misshandlat eleven. Skoledningen i Nykvarn fortsätter i sin inlaga med att slaget var ” inte alls förenligt med skollagen eller barnkonventionen” och läraren har ”grovt åsidosatt sina åligganden” och ”förtroendet för XX är förbrukat” samt ”det råder saklig grund för avskedande”. Läraren fick efter 37 år gå direkt ut till den magra Arbetslöshetskassan. Inget försonade eller utredande samtal  utan sparken per omgående. Min ekonomi är helt raserad sade läraren uppgivet under rättegången. Så enkelt avfärdas 37 års arbete med att förtroendet är raserat, läraren har – citat – grovt åsidosatt sina åtaganden.
Den unga pojken hade under flera lektioner levt om och droppen var när han blåste saxofon i örat på en annan elev. OK  i dagens skola numer.  Inget verkade hjälpa, läraren fick nog och knackade på elevens huvud dagen därpå. Och det var inte misshandel. Pojken ringde dock genast hem till sin pappa som snabbt sammankallade skolans rektor och inom loppet av dag 2 var läraren utkastad. Här gick det undan. Inga samtal eller konfliktlösande åtgärder, bara rakt ut med läraren ifråga. Ut med eländet bara. Han  fick inte heller kontakta pojkens föräldrar. Polisförhöret med pojken lämnar mycket kvar att önska. Inte någon konkret fråga som mynnar ut i ljuger du inte nu. De här kollektiva samhälliga sammankomsterna brukar ofta, i skolan också, bli en soppa av upprördhet och ilska och då tappar man också sans och förnuft. Kan ses överallt i samhället nu för tiden.
Hur ska skolan komma till rätta med stökiga elever, främst pojkar? Vad ska lärarna göra för att få någon form av ordning och ro i klassen. För just arbetsro behövs. Och den här aktuella eleven struntade självfallet i att lyssna och disciplinera sig. Den här läraren valde att peta/knacka  pojken i huvudet – för det fick han sparken efter 37 år. För ett slag som ingen sett. Är det inte dags att diskutera hur skolan ska hantera stökiga elever? Skolledningen tycks ha drabbats av moralhaveri. Skolledningen har sparkat läraren och sänt ut honom på tundran. Det är högsta skolledningen som står bakom formuleringen att det råder saklig grund för avskedandet. Och så spricker  det  i Tingsrätten. Och vad händer nu i Nykvarns kommun? Och på skolkontoret i Nykvarn? De som med skollagen flåsande  i ryggen sammantaget med barnkonventionen sett till att det gått åt fanders?
Se pojkens reaktion som tidstypisk. Han är givetvis en god representant för Generation Me. Disciplin är inte  alls noga, det gäller att utmärka sig (varumärket), denna narcissistiska  barn- och ungdomskultur som grasserar runt om dagligen. Bortskämda ungar som föser lärarna framför sig och där föräldrarna aktivt (oftast) spelar med.   Och peta inte ens på min unge för då ser jag till att du får sparken. Och skoledningarna hänger på, så gott som alltid.  De här väldigt självupptagna barnen lär sig snabbt att det går att komma långt genom att hota lärarna. Med bistånd av föräldrarna.  Överallt ser vi detta, precis som i Nykvarn. Och man kräver dels att misshagliga lärare skickas ut på tundran samt att man försöker stundom få penning fördelar.  Medan föräldragenerationen mer och mer blir jättekompisar med sina barn –och liknar dem alltmer bokstavligen – så övergår allt mer av makten till barnen. Vi ser det runt om i Sverige. Barn och föräldrar som avlövar lärarna, och driver på för bättre betyg (för varumärket) och den lärare som inte uppfyller föräldrakraven plockas, ja bokstavligen,  av banan. Kvar blir de lärare som mest  ängsligt inte vågar göra något som misshagar barn och föräldrar.  Och så blir läraren frikänd i det här fallet, vilken näsa. Men det kan mycket väl gå vidare  till Hovrätten. Och då kan advokat  Kimmo Rantanen åter sätta sig på de höga hästarna.  
Givetvis ska vi inte alls tillbaks till dåtida kadaverdisciplin, Caligula (Hets 1944) utan skolundervisningen måste få lugn och ro och så bildning, bildning och åter bildning. Dagens stök, dagens kaos, dagens allt sämre ordning, det är det som kör skolan definitivt i botten. Och skoledningen i Nykvarn kan tala hur mycket de vill om barnkonventionen när skeppet sjunker (och vi med). Skolan är sedan 30 år tillbaks stadigt i försämring. Och de alltmer ungdomsfixerade föräldragenerationen bör  bli föräldrar istället. För lärarna är inte föräldrar –vilket många föräldrar och barn tycks tro på en stadigt stigande utvecklingskurva.  Barn är barn, föräldrar är föräldrar och lärare är lärare. Förr ja. Men idag är rollerna omkullkastade. Skoledningen i Nykvarn är offer för de nya strömningarna, de förmår sig inte se längre än till ett standardvärde som de sedan tror på. Som i en fullkomlig övertygelse. Lägg därtill att lärarutbildningen gått och går i samma riktning, från pedagog till uppfostrare och med mycket grumliga idéer om vad bildning är. Dessutom är lärarutbildningen sedan länge en plats för de som inte platsar, dvs. lärarutbildningen blir en slaskutbildning. Och det syns. Och märks. Med förödande resultat.

Anders Hammarlind

*****************************


NYKVARN | 16 okt, artikel från Länstidningen Södertälje
Nykvarns kommun erbjuder sparkade läraren tre månadslöner i tvisten: "Vi har nolltolerans"
Nu kommenterar Ola Edström, Nykvarns kommundirektör, processen kring den 61-årige läraren som sparkades efter att ha petat eller tryckt en elev i huvudet med två fingrar. – Man ska inte bli kränkt på något sätt, säger toppchefen till LT.

Efter den friande domen i förra veckan så kommenterar Ola Edström, högste chefen i Nykvarns kommun, nu fallet om den 61-årige mannen som sparkades i våras.Vad säger du om domen?– Jag har ingen kommentar till den domen
Varför vill du inte kommentera domen?
– Det är en annan process, vi har en process som rör själva… Hur man ska agera och bete sig som lärare. Vi har nolltolerans, man måste veta att om man är elev så ska man få en god utbildning och det ska vara en trygg miljö. Man ska bli inte kränkt på något sätt.
Hur tycker du att Nykvarns kommun agerat i det här ärendet?
– Vi försöker ge en god utbildning och kunskaper till alla våra barn och försöker få en stimulerande och trygg miljö. Det är det vi jobbar mycket med. Sedan har vi ju nolltolerans när det gäller sådant, det ska vara tryggt för barnen, helt enkelt.
Ska det inte vara tryggt för anställda också?
– Jo, självklart, men det är ju barnen… Vi är ju där för att utbilda våra barn, att de ska ha en trygg och säker miljö, så är det. Det är därför vi bedriver utbildning, för barnens skull.
Står det som har drabbat mannen i proportion till den här fingertryckningen, tycker du?
– Vi har ju nolltolerans. Vi har en policy som vi går efter och det är det vi förhåller oss till. Fokus är på att stimulera, vi ska ha en trygg miljö för barnen helt enkelt.
Så man får inte peta på barnen?
– Vi har gjort en internutredning och då har vi landat i det här.
Där står det att det rörde sig om ett knytnävsslag men enligt tingsrätten handlar det inte om det.
– Ja, jag har ingen kommentar till det, det är vad vi har kommit fram till i alla fall. Nu är det, vad jag förstår, barnet som driver en process och då måste väl han antagligen ha uppfattat någonting eftersom man driver en process, tänker jag. Men jag har ingen kommentar.
Hur ser du på processen som mannen nu driver mot Nykvarns kommun?
– Jag har inga kommentarer till det, vi får vänta och se vad de kommer fram till. Vi har SKL (Sveriges kommuner och landsting) som hjälper oss med vår förhandling. Det är bara och vänta se och se vad som händer.
Ni har erbjudit mannen tre månadslöner?
– Så ska det ha varit.
Han har inte godtagit det.
– Nej.
Finns det en risk att det kan bli svårt att locka lärare till Nykvarn i fortsättningen?
– Nej, det tror jag inte riktigt på. Vi har otroligt bra skolor här. Det kanske är en av orsakerna, man kan ju vända på det också. Vi jobbar för att eleverna ska vara trygga, det ska vara en trygg miljö, helt enkelt. Det är det som det handlar om.
Ska man inte få tillrättavisa barnen?
– Ja, absolut. Det har man gjort i alla tider, det går ju att resonera och prata.
Böjer ni inte er lite genom att vilja ha en slags förlikning?
– Det kommenterar jag inte. Vi får vad som händer helt enkelt.
Hade det inte räckt med en varning här?
– Vi har nolltolerans när det gäller det här.

***********************

Inga kommentarer: