Radikalfeminismen
går vilse i Köln
Mäns våld mot kvinnor är en trist och
obehaglig verklig verklighet. Pågår dagligen här hemma som runt om i världen. Män
kan slå hårt. Allt fler har dock, mest tack vare feminismens skola, sett mekanismerna
och strukturen och därmed verkligheten. Det har blivit tydligare att förstå.
Men det har tagit tid för oss att komma så här långt ifråga om insikt. Och är
långt ifrån, på något sätt, avslutat. Våldet mot kvinnor är inget som ska sopas
undan i formen av slarviga fraser typ; ja-ni-vet-ju-hur-killar-är-typ. Ett gammalt
och aktuellt klassiskt förhållningssätt är att kvinnor som blivit våldtagna ändå talar om det, eller att det av kvinnor upplevs som ett djävligt stort
problem, medan våldtäktsmännen liksom inte helt enkelt finns. De är som
uppslukade, är försvunna ut i tomma
intet. Få män vill, eller orkar, tala om
dessa män. Än färre av de själva yppar några som helst ord om det vidriga de
gjort.
Runt 5% av männen i Sverige brukar våld
mot kvinnor/tjejer. I procent ringa men i antal ohyggligt många. Å andra sidan
är 95% av männen icke våldsutövande. Rädslan för drabbas våld och aggression är dock
så pass utbrett att det mer är som ett stort folkhälsoproblem, här i ingår även
trakasserier, tafsande och verbalt hot. Då fler och fler våldtäkter polisanmäls
är detta ett tecken på att fler och fler tjejer/kvinnor inte drar sig undan
längre. Runt 8 av 10 våldtäkter anmäls inte alls enligt den tumregel som råder.
6 av 10 kvinnor är rädda för övergrepp där unga kvinnor är mest rädda (Metro 22
jan). Julia Engström skriver i Metro 21 jan ”otryggheten kvinnor känner har
inte kommit med invandringen, den funnits här hela tiden och att tro något
annat är både skamlöst och naivt.”
Gudrun Schymans makabra Talibantal – som
fortfarande lever, ständigt upprepas - om
att mäns levnadssätt i Kabul(Afghanistan)
är precis detsamma som mäns sätt att vara här i
Sverige är ett korkat sätt att försvåra
och förvirra den nödvändiga jämställdheten. Medan 5% av männen här i landet utövar våld är
samma tal över 90% i ovan nämnda Afghanska huvudstad. I diplomatskrivelser från
Stockholm under 1700/1800-tal berättas om ett ofattbart barbari. Folk slogs
ihjäl i en grotesk omfattning. I dag är vi civiliserade (hyfsat) och år 1965
blev det i vårt land exempelvis straffbart med våldtäkt inom äktenskapet. År 1927 öppnades de statliga läroverken även
för unga kvinnor. Mycket till det bättre
har sannerligen hänt.
I fler inlägg har en rad radikalfeminister
pekat på att män i Sverige inte har bättre kvinnosyn än andra män på globen. Och
detta efter Köln m.fl. städer. Hanna Fahl i DN skriver att det som skedde i
Köln var inte ett ”enstaka massöverfall utan är vardag.” I fler av dessa inlägg
är det tydligt att män unisont buntas samman till en och samma globala
igenkännbar pricipindivid. Och Sverige
är som vilket mansland som helst. I Expressen (debatt) skriver Jiang Millington
precis vad som är i rätt samklang med den radikalfeministiska sanningen. ”Det är ett stort problem att så många män i vårt land ser
kvinnor som andra klassens medborgare. Som en grupp som bara är till för att
behaga och passa upp. Som ska låta bli att tycka och ha åsikter och definitivt
inte uttrycka dem offentligt. Som det är fritt fram att förlusta sig på”.
Det vidriga som hände i Köln som i
Stockholm (Kungsträdgården i somras) och på fler platser kring Nyåret i såväl Tyskland som här i Sverige är dock något mycket ännu värre än vad vi hittills varit
med om. Många feminister har dock beskrivit
masskymfningarna där unga män i stor mängd omringar och
förgriper sig och stjäl som ett fullständigt
normalt manligt beteende. Övergreppen och trakasserierna är helt och hållet avhängigt
ett biologiskt kön. Män gör bara så här. På DN-åsikt skriver fler män att de
inte alls vill bli utpekade som potentiella o fullt möjliga 100%våldsmän. En av
dem menar att våldsstämpeln på honom får honom att svikta i
jämställdhetstankarna.
Unga män som i sitt tillstånd av
prekariat, alltså marginaliserad underklass, tar ut sina frustrationer på det kön som man ofta föraktar. Som i Köln. Eller andra
unga män/killar, berusade oftast, som skymfar och trakasserar med den givna
gamla manliga patriarkala egenrätten att ta för sig, som nämnt med orden ”som
det är fritt fram att förlusta sig på.” Och givetvis finns det killar som inte alls uppför sig så här. Vi är födda i
en kultur, växer upp och formas utifrån sammanhangen. Vi är formade av det vi växer upp i. Och skillnaderna runt om på vår planet vittnar om
just detta. Vi är inte alls likformade utan mellan länder skiljer det sig åt,
till och med flera sociohistoriska århundraden. Mellan århundraden och
decennier skiljer det sig stundom flera rejäla kulturella generationsskiften.
Många feminister är nu ute på en debattfärd
där de tycks tro att kultur, historia, uppväxtförhållande, social fostran är i det närmaste ointressant. Män är utifrån
könet ett vidrigt vilddjur helt enkelt.
På så sätt döljs också de här unga männens/killarnas hemska uppförande i en alltigenom övergripande
manlig kollektiv slasktratt. De flesta av de unga nyanlända, liksom de absolut
flesta inhemska killar, gör inte en fluga förnär. Men vi har stora samhällsproblem
med stökiga, våldsamma, potenta unga
män. Uppväxtmiljö, traditioner, samhällsmönster, skolkultur, genusförhållanden
m.m. formar människor. Förändring sker i huvudet, inte mellan benen.
Feministen Linnéa Bruno lägger skulden
för övergreppen på "en stark alkohol- och våldtäktskultur i Sverige"
och hävdar att 81 procent av alla svenska kvinnor någon gång utsatts för
trakasserier. I Slagen Dam slogs det fast att i stort sätt alla kvinnor någon
gång under livet drabbats av trakasserier och våld. Klart det är så, under en livslängd torde
allt annat vara omöjligt. Men det är givetvis detsamma för män och killar. Allt
annat är omöjligt i stort.
Det som
skedde i Köln ger oss en ny vidgad och olycksbådande verklighet. Många kvinnor
skriver nu inte alls under på den här aktuella radikalfeministiska
verklighetsbilden. Helene Bergman skriver
(Det goda samhället); Det är som att påstå att den kamp våra mödrar och kvinnor
före dem utkämpat under de senaste hundra åren varit förgäves. Som att
europeiska kvinnors emancipation aldrig existerat. Så är det naturligtvis inte. Det är otvivelaktigt skillnad på Sverige och
länder präglade av hederskultur och patriarkala sedvänjor. Ann Heberlein
(Expressen) skriver; Ingen
jag känner, varken kvinna eller man, pojke eller flicka, har varit med om något
som liknar det som nu skett i Köln, Zürich, Hamburg, Helsingfors, Kalmar och
flera andra platser i Europa under nyårsnatten, alltså organiserade
massöverfall på kvinnor.
Centerpartisten (EU-parlamentariker)
Fredrick Federley, till exempel, skrev på sin Facebook sida att just den här
typen av kollektiva manliga massövergrepp sker exempelvis också vid midsommarafton på Öland. Den yngre grupperingen Fatta Man är också
denna inne på det som föreningen Jämställda Män ständigt påstår, nämligen att
så här vidrig är manligheten unisont och överallt. Och i botten spökar förmodligen
något som jag inte vet vad det är. Fatta Man pekar ävenledes hårt på killarnas
grupptryck, och det eftertryckligt
vilket är en nyckel för förståelse förstås, för att fatta vad som händer. Aktuellt
citat från Män för Jämställdhet; ”Händelserna i Kalmar, Köln och på festivalen
We are Stockholm är inte unika. De är toppen av ett isberg….ett våld som är så
fullständigt normaliserat”. Så långt citatet, och väldigt kort
sammanfattat mynnar MFJ-synen ut i det
superenkla; män är svin, och häri får de
alltid stöd av radikalfeminister. Men det leder dock ingen vart, MFJ är ständigt en liten gruppering som fastnat i upprepat mansförakt
och konstant kroniskt självplågeri. Helene Bergman citerar i sitt inlägg Sara Mohammad,
som redan 2001 startade riksorganisationen mot hedersvåld ”Vänsterfeministerna och
kulturrelativisterna vill inte se kärnproblemet och mekanismerna bakom
hedersvåldet. De fastnar istället i mäns våld mot kvinnor och ser inte att det
ytterst handlar om hederskulturen och religionen med islamisterna i spetsen.”
Advokat
Elisabeth Massi Fritz för pennan i Expressen. Vi ska inte enbart fastna i Kölnungdomarnas
bakgrund. Hon skriver; ”Flera vittnen och brottsoffer har uppgett att förövarna
var av arabiskt och nordafrikanskt ursprung. När fokus hamnar på förövarnas
ursprung, i stället för på brotten, glöms brottsoffren som så ofta bort. De
blir brickor i ett spel där västerlänningar, främst män, tryggt kan distansera
sig från det som skett genom att säga att orsaken till att brotten begicks är
att många invandrare har taskig kvinnosyn, och därför inte reflekterar över att
de själva är del av både problemet och lösningen. Med tanke på
antalet anmälda brott mot kvinnor där förövaren exempelvis är en etniskt svensk
man bör svenska män kanske inte slå sig för bröstet till den grad som ofta görs
när fall som dessa debatteras.”
Låter
Massi-Fritz ord klinga fritt för visst
är det så, finns ingen orsak att slå sig för bröstet för det är tillräckligt
djävligt ändå. Mäns och killars våldsamheter är förstås ett internationellt som
nationellt problem, om än i skilda kostymer och i brett skilda uttrycksformer.
Statsminister Stefan Löfven har dock fortfarande inte få
polletterna att trilla rätt. Under för lång
tid har han omgett sig med riktigt kufiska irrhjärnor. I Kanadensisk
TV säger han från Davos att; Migrants
are not to blame for sexual attacks and terrorism incidents across Europe, the
Swedish prime minster told CNBC, just days after his country introduced tighter
border controls. Reports of a rise in sexual assault incidents across major
European cities from Cologne to the Swedish capital Stockholm have been blamed
by a number of politicians and campaign groups on the influx of migrants to the
continent. But Stefan Löfven, the prime minister of Sweden said that the
migrants should not be blamed for attacks in Sweden."Sexual harassment is
not automatically binding to migration and immigration. We have had sexual
harassment in Sweden for many, many years, unfortunately," Löfven told
CNBC at the World Economic Forum in Davos on Wednesday. (http://www.cnbc.com/2016/01/20/migrants-not-to-blame-for-sex-attacks-swedish-pm.html)
Anders
Hammarlind
Tips; ”Det ligger i deras kultur” - om kulturkritik och rasism
Är det relevant eller rasism att betona förövarnas kulturella bagage i samband med sextrakasserierna i Köln, Kalmar och Kungsträdgården? Samtal mellan Per Bauhn, Heidi Avellan och Christian Fernandez. Det har påståtts att många av förövarna var unga män från Mellanöstern, i de kollektiva sextrakasserierna i Köln, Kalmar med flera ställen på nyårsnatten, liksom i Kungsträdgården under musikfestivalen We Are Sthlm somrarna 2014 och 2015. Samtidigt framhålls att 98% av våldtäkter utförs av män.
.......................
Tips; ”Det ligger i deras kultur” - om kulturkritik och rasism
Är det relevant eller rasism att betona förövarnas kulturella bagage i samband med sextrakasserierna i Köln, Kalmar och Kungsträdgården? Samtal mellan Per Bauhn, Heidi Avellan och Christian Fernandez. Det har påståtts att många av förövarna var unga män från Mellanöstern, i de kollektiva sextrakasserierna i Köln, Kalmar med flera ställen på nyårsnatten, liksom i Kungsträdgården under musikfestivalen We Are Sthlm somrarna 2014 och 2015. Samtidigt framhålls att 98% av våldtäkter utförs av män.
Är det meningsfullt att tala om en krock mellan olika samhällsnormer och
kulturella sedvänjor, när man ska försöka förstå och komma tillrätta med
händelserna, eller leder det inte mest bara till fördomar, kollektivt skuldbeläggande
och i förlängningen rasism? Samtidigt: Om det finns strukturell rasism i det
svenska samhället skulle det väl kunna förekomma strukturell sexism i andra? Program: Filosofiska rummet., SR P1
.......................
Om detta diskuteras det,
sant eller falskt låter jag vara osagt. Här hämtat från Wikipedia; Taharrush gamea (arabiska: حرش جماعي[1]), på svenska sexuella grupptrakasserier,[2] är en företeelse som förekommer i arabiska världen och går ut på att stora grupper män
trakasserar kvinnor, ofta sexuellt och på offentligt ställe. Flera liknande
namn, såsom "taharrush"
och "el-taḥarrush el-ginsy", också förekommer. Taharrush gamea har
även kallats för våldtäktsfenomen.
...............................
Klipp
och kommentarer;
Kulturjournalisten Hanna Fahl skrev att de flesta tjejer betraktar övergreppen med
igenkänning. När
etikforskaren Ann Heberlein protesterade, och argumenterade
för att tillvägagångssättet och omfattningen ändå var något väsensskilt från mellanstadietafs,
fick hon höra av Svenska Filminstitutets filmkonsulent Baker Karim att
hon antingen var en "fascistjävel" eller någon som "bör
medicineras".
Motvilligt bad han
Heberlein om ursäkt, och tillade att den största ursäkten gick till dem vars kamp
mot rasism han skadat med sitt uttalande……
Det höjda tonläget i Sverige har vi
vid det här laget blivit ganska vana vid. "Konsensuskultur" är inte
längre någon relevant term för att beskriva vår offentlighet. När debatten far
åt alla håll tar man på sin höjd ett djupt andetag och söker tröst i Churchills
klassiska citat: "En demokrati är en stat där fritt meningsutbyte
inte slutar med begravning."Så länge ingen dör får vi ändå vara glada!........
Men sällan har behovet
av komplexa, nyanserade och forskningsbaserade förklarings-och åtgärdsmodeller
varit så stort, som efter de vidriga massövergreppen mot kvinnor som nu
diskuteras över hela västvärlden. De tillspetsade slutsatserna, från
ytterligheterna "muslimer är onda" till "män är onda",
eldar under den politiska polarisering som håller på att dra sönder Europa.
Året kunde inte ha fått en sämre start.
Karin Olsson i Expressen 18 jan
…..
Ronnie Sandahl jämför våldtäkter på universitet i USA och det som utspelades i Köln.
Här hans ord (Aftonbladet 19 jan)
Kultur
eller kön? För att kunna diskutera händelserna i Köln - eller våldtäkterna på
amerikanska universitet - måste man hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Det är män, alltid män, som antastar och våldtar kvinnor. Men
sättet de gör det på skiljer sig åt. Det
går alltså inte att bortse från att massövergreppen i Köln, sättet de hände på,
kan ha sin grund i förövarnas bakgrund.
Lika lite går det att bortse från de
ekonomiska orsakerna till våldtäktskulturen på amerikanska universitet.
Hur offren tystas ner för att
universiteten är rädda om sitt varumärke.
Hur de vägrar stänga ner fraternitys -
brödraskap - trots återkommande sexuella övergrepp. Eftersom att skolorna vet
att ”bröderna” är de som i vuxen ålder kommer donera mest pengar.
Alla samhällen har sina finmaskiga nät -
mer eller mindre medvetet avsedda - för att upprätthålla just sina
våldtäktskulturer.
Men anledningen till att män hellre
pratar om händelserna i Köln är för att de kan skyllas på främlingar…. Vi vill ju så
gärna att förövaren ska vara någon annan, någon främmande.
Men hur mycket världens alla
våldtäktskulturer än skiljer sig åt i metod och motiv har de alltid en sak
gemensamt. Deprimerande nog förenar det alla kulturer, länder, tidsepoker:
Kvinnan är ett villebråd, och hon ska
jagas.
……………………….
Ensamkommande bör
få sexualundervisning (Svenska Dagbladet)
Publicerad 2016-01-17
| Uppdaterad 2016-01-17
En stor del av de ensamkommande flyktingpojkarna
kommer från samhällen med normer kring kön och sexualitet som på många sätt
skiljer sig från det svenska majoritetssamhällets. Därför behövs utbildning för
dem när det gäller sex- och samlevnadsfrågor, skriver Kristina Ljungros och
Maria Andersson från RFSU i Svenska Dagbladet.
Sexuella övergrepp är en fråga om kön, maskulinitet och makt.
Samhället – i såväl Sverige som USA eller Afghanistan – bärs upp av en norm där
män som grupp har större makt och större sexuellt handlingsutrymme än kvinnor.
Samtidigt skiljer samhällen sig åt när det kommer till värderingar kring
kvinnors och mäns lika värde. Sverige har kommit förhållandevis långt i frågor
som rör jämställdhet, ett resultat av en lång politisk kamp. Forskning
visar att det finns en koppling inte bara mellan socialt utsatthet och våld,
utan även mellan mäns våld och ojämställda värderingar. Majoriteten av de
ensamkommande ungdomarna är i övre tonåren. Många har varit på flykt under
flera år innan de kom till Sverige, och en del har blivit utsatta för sexuella
övergrepp under flykten. De har sällan haft möjlighet att få kunskaper om sex
och samlevnad – på grund av bristande skolgång, eller att de gått i ett
skolsystem som saknar sexualupplysning. Behovet av kunskap om alltifrån
könssjukdomar och kondomer till aborträtt, jämställdhet, lagstiftning och
hbtq-rättigheter är akut. Genom vårt arbete på hem för ensamkommande barn och
inom språkintroduktion vet vi att detta efterfrågas. Boenden för
ensamkommande måste ha kompetens att möta de kunskapsbehov som finns kring
sexuell hälsa och rättigheter. Kunskap
om sexuella rättigheter måste finnas i alla led i flyktingmottagandet såsom
kompetens hos tolkar, samhällsintroduktion och hälsosamtal.
Kristina Ljungros, förbundsordförande RFSU och Maria Andersson, generalsekreterare RFSU
………………………………….
Riksdagsledamöterna
Birgitta Ohlsson (L) och
Rossana Dinamarca (V) debatterade sexövergreppen i SVT Aktuellt.
– Vi måste våga diskutera att
olika kulturer har kommit olika långt när det gäller kvinnors och flickors
rättigheter, sade Birgitta Ohlsson som menar att olika kulturer har olika
acceptans för "manliga skitstövlar".
Enligt Rossana Dinamarca innebär
det att fokus riktas åt fel håll.
– Låt oss prata om kvinnors rätt
till våra kroppar och mäns ansvar. Inte gå in på den rasistiska agendan, sade
hon i Aktuellt.
------------------------
Ida Östensson, grundare
av feministiska organisationen Crossing Boarders, menar att problemet inte
handlar om etnicitet utan om kön och "har skett långt innan vi hade en
invandring i Sverige".
– Det
händer hela tiden. Men så länge män inte pratar med män om problemet kommer
inget att hända. Vi kvinnor kan adressera problemet, men inte lösa det, säger
hon i en intervju med SvD.
Aftonbladets
ledarskribent Karin
Pettersson uppmanar till att "lyssna på tjejerna inte rasisterna" och menar
att debatten om hat, hot och våld mot kvinnor egentligen är mycket välkommen
men att det finns ett problem: "Samma SD-svans som de senaste åren ägnat
sig åt att hata, hota och förtala kvinnor vill nu framställa sig som deras
beskyddare”.
DN:s
ledarskribent Erik
Helmerson skriver att "det talas om att man glömmer
brottsofferperspektivet – de utsatta kvinnorna – och det är sant. Men lika
mycket glöms gärningsmannaperspektivet." och poängterar att brottslingen alltid är en individ.
Debatten i
Sverige får mig att häpna, skriver Sverige-turkiska forskaren Özge Öner. Hon
skriver att vi måste erkänna och förstå att olika kulturer och samhällssystem
har olika syn på kvinnors rättigheter; att förneka detta är inte bara okunnigt
utan även förolämpande mot miljoner kvinnors kamp för likvärdighet………. Debatten
präglas främst av en kulturrelativism, starkt färgad av feminism, vars
företrädare, exempelvis DN-journalisten Hanna Fahl (8/1), hävdar att
”den gemensamma nämnaren vid övergreppen är kön, inte etnicitet”. Efter att ha
levt som kvinna i vad som brukar anses vara världens mest moderna muslimska
samhälle, kan jag inte nog understryka hur felaktigt och skruvat detta synsätt
är….….Den springande
punkten är att olika kulturer och samhällssystem har olika syn på kvinnors
rättigheter; att förneka detta är inte bara okunnigt utan även förolämpande mot
miljoner kvinnors kamp för likvärdighet i dessa reformfientliga samhällen. Till
och med i ett skenbart sekulärt och modernt samhälle som Turkiet, är
kvinnofridsbrott såsom barnäktenskap, våldtäkter inom familjen, tvångsäktenskap
med våldtäktsmän och hedersvåld, så vanligt att det sällan rapporteras i
nyheterna…………….Därmed är det nonsens att debattera huruvida det finns
kulturella särdrag som uppmuntrar till händelser som Köln och Kungsträdgården.
Det är helt enkelt så, och vi måste vara uppriktiga om detta ifall vi ska kunna
kväva problemet i dess linda. Att bara importera och i tysthet tolerera
oönskade kulturella sedvänjor gynnar allra minst flickor och kvinnor i Sverige. Özge Öner i SvD 20 jan
……………
På
Expressens debattsida lör 23 jan; Begår
du ett hedersbrott ska det råda strängt straff. Straffet skall kombineras med
utvisning i de fall det är möjligt. Min erfarenhet i dessa mål, men även på
grund av min egen kulturella bakgrund, vet jag att utvisning är den mest
avskräckande påföljden när någon begår hedersbrott.
Enligt min mening tas nästintill ingen hänsyn till
brottsoffrens rätt till upprättelse, personliga säkerhet och hotbild mot
brottsoffer, vittnen och anhöriga. De som polisanmäler och vittnar mot
förövare i hedersbrott anses ofta svika hela sin familj och släkt. De tar en
enorm risk, med vetskapen att den ofta nära släkting de vittnar emot kommer att
komma ut i samhället igen även vid fällande dom.
Det finns mycket kvar att göra Sverige. Det är dags att ta
tag i frågan på allvar. Det ska inte behöva ta 20 år till.
För Pela, Fadime, Abbas, Maria och många andra mördade är
det för sent, men det finns många andra, framför allt unga tjejer och
kvinnor, i liknande situationer. Ingen ska behöva frukta sitt liv på grund
av familjens heder.
Sverige måste sluta vända dem ryggen och komma ihåg
Fadimes tal i riksdagen.
Elisabeth Massi Fritz
Advokat. Specialiserad på att företräda
brottsoffer i våldsbrott och hedersbrott
--------------
-------------------------
--------------
Lars Lindström i Expressen 25 jan; Ännu mer gripande är att han och hans kompisar i debattartiklar och inlägg på sociala medier nu oroas över kvinnofriden på gator och torg.
De har noll trovärdighet i frågan. SD-männens hånfulla skratt ekar efter att Erik Almqvist beskrivit hur roligt det var att jävlas på Kungsgatan: Den här lilla horan. Minnesbilden av när Ekeroth knuffade en kvinna mot en bil är tydlig; hans vrede när kvinnan undrade vad han höll på med: Jag gör vad fan jag vill. Fattar du? Backa!
En rasfeminist ställer upp för kvinnans rätt att slippa bli kränkt på gatan, bara det inte är på Kungsgatan och den man som kränker är ljushyad. Som de brukar säga: Det funkar alltid att vara ögontjänare.
Från kvartersakuten går jag sex kvarter på isfläckiga trottoarer. Vid varje tvärgata bländar solen, som knappt har orkat sega sig upp över hustaken. En förskollärare sjunger "Mors lilla Olle" när en av de små människorna i reflexvästar börjar gråta. En hundägare plockar upp varm avföring med en svart plastpåse. En vanlig dag i landet Sverige.
-------------------
Så gav även Aftonbladet upp den stenhårda asyl till alla linjen; På Aftonbladets ledarsida valde vi att i
detta läge stenhårt argumentera för asylrätten.
Vi gjorde det eftersom vi trodde att
Angela Merkel skulle baxa EU framför sig och se till att ansvar togs och
gemensamma regelverk skapades.
Det hade varit det enda anständiga och
rationella.
Men Merkel misslyckades. I stället uppstod
en tävling mot botten där Sverige, Tyskland och ett par länder till var de enda
länder som tog emot människor på flykt.
Aftonbladets ledarsida har aldrig
förespråkat fri invandring. Nationalstaten behövs för att organisera politik
och välfärdssystem………………..
Migrationsfrågan är sedan i somras central. Samtidigt verkar ingen riktigt
få fatt på den. Politiken läggs panikartat om, retoriken kollapsar. Målet från
regeringen verkar vara att pressa ned antalet asylsökande så långt det går och
skruva upp pratet om tuffa tag tills det tjuter i öronen……
Migrationsströmmarna
kommer inte att minska, krigen inte ta slut och globaliseringen inte upphöra.
Båtarna kommer under överskådlig framtid att fortsätta lägga ut med kurs mot
Europa.
Så vad bör Sverige göra?
Sanningen är egentligen ganska enkel. Om vi långsiktigt ska kunna stå upp
för öppenhet och anständighet och ta emot fler flyktingar än andra länder, så
måste både vårt mottagande och vår integrationspolitik fungera på ett annat
sätt än i dag. (AB 26 jan)
---------------
I söndags flöt en barnkropp i land på
Lesbos. Tyvärr var ingen fotograf på plats, så förstasidan på din morgontidning
gapar tom……De senaste dygnen har dussintalet barn och många fler vuxna omkommit
i den värsta Medelhavsjanuari i mannaminne….. Att vi har usel koll på vilka som
faktiskt begått eventuella övergrepp hindrar inte ständigt nya röster som menar
att vi måste prata om kultur……..Morgontidningens förstasida är i
stället vikt åt ett klassrum med mörkhyade människor. De har flytt för sina
liv, aldrig åtalats eller dömts och nu ska de lära sig vett. Självklart. Hur skulle vi annars - utan avhumaniseringen
och misstänkliggörandet - lära oss att svälja massdöden som pågår framför våra
ögon?
Hynek Pallas på Expressens kultur.
---------------
Vi har fått en bild i Sverige av att medier mörkar och politiker ljuger. Det gynnar bara främlingsfientliga krafter.Vi måste vakna upp ur vår rosaskimrande verklighet, vi måste hjälpa människor att förstå vad som gäller i vårt samhälle. Många ensamkommande flyktingbarn kommer från Afghanistan. Där är kvinnosynen en annan. Vi måste våga prata om det också. Det är bra att problemet med sexuella trakasserier mot många unga tjejer kommer upp på dagordningen. Det viktigaste av allt är att vi förstår varandra, att vi hjälper varandra och att de asylsökande får ett vettig mottagande i Sverige. Det kallas solidaritet! Lotta Gröning i Expressen 26 jan
------------------------------
---------------
Vi har fått en bild i Sverige av att medier mörkar och politiker ljuger. Det gynnar bara främlingsfientliga krafter.Vi måste vakna upp ur vår rosaskimrande verklighet, vi måste hjälpa människor att förstå vad som gäller i vårt samhälle. Många ensamkommande flyktingbarn kommer från Afghanistan. Där är kvinnosynen en annan. Vi måste våga prata om det också. Det är bra att problemet med sexuella trakasserier mot många unga tjejer kommer upp på dagordningen. Det viktigaste av allt är att vi förstår varandra, att vi hjälper varandra och att de asylsökande får ett vettig mottagande i Sverige. Det kallas solidaritet! Lotta Gröning i Expressen 26 jan
------------------------------
Ett
mycket tydligt exempel är den diskussion som förts med anledning av
massövergreppen i Köln. När forskare som exempelvis jag själv försökt föra in
flera faktorer i resonemanget än blott den enda för tillfället tillåtna, kön,
avfärdas man som någon som fiskar i grumligt vatten. I diskussioner på sociala
medier har jag kallats både fascist och rasist efter att resonerat kring
kulturens betydelse för övergreppen i Köln…..
I ett reportage uttalar sig Ida
Östensson. Hon är grundare av stiftelsen Crossing Boarders och initiativ-tagare
till Fatta-rörelsen. Enligt Östensson kan alla sexuella övergrepp förklaras med
hjälp av kön. Vi vet att det inte handlar om socioekonomi, klass, sexuell
läggning, religion eller vad det nu är. Det handlar bara om kön. Det är gruppen
män som står för det här. Östensson bortser därmed från all tillgänglig
samhällsvetenskaplig, beteendevetenskaplig och religionsvetenskaplig forskning
i ämnet. Östensson bygger helt på sin egen erfarenhet av att vara ung kvinna i
Sverige……...
Vi påverkas alla av vår kontext, vår uppväxt, de normer och värderingar
som är självklara i vår omgivning. Vi är inte fullt så autonoma som vi
föreställer oss. Vi är inte heller helt utlämnade åt omständigheternas spel. Vi
kan ändra på oss och våra värderingar. Jag har en i grunden positiv människosyn
och tror på människans förmåga till förändring.
Ann Heberlein 22 jan i Sydsvenskan
…………………
Föreningen Alternativ til Vold (Norge)var länge inspiration för svensk jämställdhet och i synnerhet för den manliga jämställdheten. Men det var då, numer är svenskarna mer fast i att kroniskt omvandla hela manligheten till ett monsterkön. Här kommer den norska sanningen;
”Farligt att tro att det enbart handlar om kön”PUBLICERAD 2016-01-27 DAGENS NYHETER INSIDAN
Föreningen Alternativ til Vold (Norge)var länge inspiration för svensk jämställdhet och i synnerhet för den manliga jämställdheten. Men det var då, numer är svenskarna mer fast i att kroniskt omvandla hela manligheten till ett monsterkön. Här kommer den norska sanningen;
”Farligt att tro att det enbart handlar om kön”PUBLICERAD 2016-01-27 DAGENS NYHETER INSIDAN
Det är farligt att blunda för kulturella orsaker bakom
sexuellt våld. Risken är att man inte kommer åt alla orsaker och våldet blir
svårare att förebygga. Det menar den norska psykologen Jannicke Stav som
utvärderat kurserna för flyktingar i Norge……
I Norge handlar mäns våld mot
kvinnor mycket om en hållning som finns hos vissa män. När man jobbar med
flyktingar så handlar det inte alltid bara om mäns
hållning. Det kan röra sig om större grupper eller om samhällen som helhet……. Vi
talar om för de asylsökande att de ingår i en riskgrupp. Det förstår de ofta
själva….. En del menar att våldet i Köln bara handlar om kön och ålder på
männen, att det inte har med kultur eller ursprungsland att göra. Det anser
Jannicke Stav är en farlig syn som ökar risken för att något liknande ska hända
igen…… Man måste arbeta med attityder och
sådant som kan finnas i personers bagage. Annars blir det förebyggande arbetet
sämre. Ni har ju redan haft en diskussion om detta i Sverige, efter att Fadime
Sahindal blev mördad av sin pappa.
För
att förebygga det sexuella våldet behövs en sammansatt
plan, säger Jannicke och ritar upp en triangel på ett blädderblock. Underst i
triangeln befinner sig alla de som inte är våldsamma. Ovanför den stora gruppen
befinner sig en mindre riskgrupp och överst den ännu mindre gruppen som redan
har begått övergrepp.
-------------------
Bitte Assarmo skriver i Det Goda samhället;
Bilan Osman skriver i Expressen att det inte finns ett enda land i världen där sexuellt våld är socialt accepterat. Inte ett enda. Hon menar också att det är felaktigt att tala om att utbilda män och pojkar från regioner i Mellanöstern och Nordafrika eftersom det pekar ut dem som barbarer. Kort sagt: Håll tyst om de kulturella skillnaderna och låtsas som om det regnar. Någon kan ju bli kränkt. Bilan Osman tycks redan ha blivit det. Bilan Osmans resonemang bygger på det som vi sett till leda senaste tiden, nämligen att det inte är någon skillnad på kultur och kultur. Alla män våldtar. Det är könet som är orsaken. Och precis som alla andra som för fram den här tesen haltar hon betänkligt i diskussionen och gör ett antal logiska kullerbyttor. Å ena sidan är det ingen skillnad på män från Mellanösternregionen och män från de västerländska demokratierna. Å andra sidan ska man ha i åtanke att Mellanösternmännens kvinnosyn varierar i takt med hur långt jämställdheten framskridit i deras respektive hemländer. Det är alltså inte en fråga om kultur – utan en fråga om kultur.
----------------------------
-------------------------
http://intressant.se/intressant
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar